1. |
授業の内容(Course Description) |
|
In the second semester, the course will focus on the cultural history of the United States from World War I to the late 20th century. Based on the chronology(年代順) in the required texbook, the course will also examine movies, photographs, music and other forms of popular culture. The course will place a special emphasis on issues of race, gender and ethnicity in the 20th century. We will do a lot of reading and listening exercises in class. Students will improve their vocabularies through the readings and the lectures.
|
2. |
授業の到達目標(Course Objectives) |
|
やさしい英語のテキストを使い、アメリカ文化史の基本を把握した上で、英語の読解力の向上も目指します。
更に各時代の背景、文化、社会、文学を考察し、アメリカ文化と日本文化、そしてアジア文化との違いなどについて自分の意見を持つことも重視します。
|
3. |
成績評価方法(Grading Policy) |
|
提出物・小テスト・期末テストなどで総合的に評価する。
小テスト・提出物(50%)期末テスト(50%)
|
4. |
テキスト・参考文献(Textbooks) |
|
Bryn O' Callaghan. An Illustrated History of the United States. Longman, 2003.(テキスト)
亀井 俊介 編『アメリカ文学史入門』昭和堂、2006年。(参考文献)
補足のためにプリントを随時に配布する。
|
5. |
学生への要望・その他(Class Requirements) |
|
1. 分かりやすい英語のテキストを使うことになりますが、予習と復習を必ず行うこと。
2.授業開始からの15分間は、ビデオなどの説明或いは小テストの時間になりますので、遅刻は厳禁とする。
3.前期と後期は同じテキストを使う。必ず教科書を購入すること。
4.授業中に、質問以外は、私語厳禁とする。
|
6. |
授業の計画(Course Syllabus) |
|
【第1回】
Course Introduction:Vocabulary, Methodology
Images of America in Hollywood Movies and News Media.
【第2回】
Reconstruction and Years of Growth
【第3回】
The Amerindians' Last Stand
【第4回】
The Golden Door: Immigration and the American Empire
【第5回】
World War I
【第6回】
The Roaring Twenties
Supplementary movie clips
【第7回】
Crash and Depression: 1930s
【第8回】
World War II
【第9回】
The United States after World War II
Supplementary Materials on the Experience of Cold War
【第10回】-【第11回】
The Vietnam Years:
1. Death at Kent State University and Americans' Protest against the War
2. Protest Songs and movie clips
【第12回】-【第13回】
Civil Rights Movement
Literary Texts, Music Created in and about the Historical Period
【第14回】
1. Women's Liberation Movement in the 1960s and 1970s
2. The American Century
【第15回】
Final Examination
|