帝京大学

 

土方 裕子

帝京大学
理工学部
総合基礎

土方 裕子 講師 ひじかた ゆうこ

HIJIKATA Yuko

英語は皆さんの可能性を広げてくれるものです。今は「英語なんて自分には関係ない」と思っている人も,10年後には海外で働いているかもしれません。楽しみながら学びましょう。

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経歴・所属学会・専門分野・研究テーマ

経歴

2008年03月

  

筑波大学大学院 博士課程人文社会科学研究科修了
Graduate School, the University of Tsukuba, Japan (PhD in Linguistics)

2008年04月

  

日本学術振興会 海外特別研究員
英国グラスゴー大学心理学部 客員研究員
Postdoctoral Fellow for Research Abroad
the Japan Society for the Promotion of Science
Visiting Fellow, Department of Psychology
University of Glasgow, UK

2009年04月

  

東京理科大学経営学部 講師
Junior Associate Professor, School of Management
Tokyo University of Science, Japan

2014年08月

  

オハイオ州立大学 ESL (English as a Second Language) プログラム 講師
Lecturer (100% FTE)
ESL (English as a Second Language) Programs
Department of Teaching and Learning
College of Education and Human Ecology
The Ohio State University, USA

2018年04月

  

帝京大学理工学部 講師
Senior Assistant Professor
Faculty of Science and Engineering
Teikyo University, Japan

所属学会

全国英語教育学会

関東甲信越英語教育学会

American Association for Applied Linguistics (AAAL)

TESOL International Association

Society for Text & Discourse

International Association of Teachers of English as a Foreign Language (IATEFL)

専門分野
応用言語学
Applied linguistics
研究テーマ
第二言語リーディング
L2 (second language) reading

職業目的の英語
English for Occupational Purposes
所属キャンパス
宇都宮キャンパス

教育方法・職務上の実績

職務上の実績
【獲得した研究費 (Research Grants)】
1. 2011年度~2013年度 科学研究費補助金(若手研究B)「日本人英語学習者の意味統合における処理の深さ:照応理解に基づく研究」(研究代表者)
Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Grants-in-Aid for Young Scientists B. “Underspecification of Japanese EFL Learners Focusing on Reference Processing” Principal Investigator. 2011-2013.

2. 2011年度~2013年度 科学研究費補助金(基盤研究C)「日本人大学生の英文要約の評価に関する研究:分析的な評価尺度の開発と運用」(研究分担者)
Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Scientific Research C. “Evaluation on Summary Writing for Japanese EFL Learners: Development and Application of Analytic Scales” Collaborator. 2011-2013.

3. 2010年度 東京理科大学特定研究助成金(教養教育)「英語アカデミック論文作成のためのコーパス基礎研究」(研究分担者)
Tokyo University of Science Research Grant for Liberal Arts Education. “Corpus Studies for Writing Academic Papers in English” Collaborator. 2010.

4. 2009年度~2010年度 科学研究費補助金(若手研究スタート支援)「日本人英語学習者の流暢な読みに必要な意味処理の深さ:意味的逸脱に基づく研究」(研究代表者)
Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Research Activity Start-up. “Depth of Semantic Processing by Japanese EFL Learners Focusing on Semantic Anomalies Detection” Principal investigator. 2009-2010.

5. 2006年度~2007年度 科学研究費補助金(特別研究員奨励費)「読解における意味概念のオンライン統合とチャンキングのメカニズムに関する研究」(研究代表者)
Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Grant-in-Aid for JSPS Fellows “The Chunking Process of Japanese EFL Readers” Principal Investigator. 2006-2007.

6. 2003年度 第16回 英検研究助成 研究部門「日本人英語学習者の読み方とチャンキング単位の関係:速読と精読における効果的なチャンクの比較」(研究代表者)
The 16th STEP (The Society for the Testing English Proficiency) Research Grant. “Comparison of Chunks Effective for Careful and Rapid Reading” Principal Investigator. 2003.

【カリキュラム開発・教材開発】
1. 東京理科大学勤務時に,文部科学省検定 高等学校英語教科書の編集委員を務めた。(2009年~2013年)
2. オハイオ州立大学勤務時に,自動車産業における日本人駐在員への英語研修で,カリキュラム開発および講義に携わった。(2014年~2018年)

【学会誌 Reviewer】
- Reading in a Foreign Language
- System: An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics
- JABAET (The Japan-Britain Association for English Teaching) Journal

著書・論文

区分 発行年月、著書・論文名、発行元
著書(単著)

Yuko Hijikata

The chunking process of Japanese EFL readers focusing on verb bias, L2 reading proficiency, and working memory

2012年05月 | Saarbrücken, Germany: Lambert Academic Publishing GmbH & Co. KG.  

著書(分担執筆)

福田由紀(編)

「言語力を育てる―英語教育での試み」『言語心理学入門―言語力を育てる』

2012年12月 | 東京:培風館 

著書(分担執筆)

門田修平・野呂忠司・氏木道人(編)

「チャンク(フレーズ)読み」「サイト・トランスレーション」「テキスト表象の構築」『英語リーディング指導ハンドブック』

2010年05月 | 東京:大修館書店 

教科書(分担執筆)

鈴木英一・大橋一人・John J. Duggan・楯政子・山崎浩之・土方裕子

Monument English Expression I

2012年02月 | 東京:開拓社 

論文(共著)

Hijikata-Someya, Y., Ono, M., & Yamanishi, H.

Evaluation by native and non-native English teacher-raters of Japanese students’ summaries

2015年07月 | English Language Teaching, 8 (7), 1-12. 

論文(共著)

Hijikata-Someya, Y., & Eckhart, B.

As different as night and day: The ways Japanese adult working learners in an EOP program learn differently from university students

2015年05月 | IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language) ESP (English for Specific Purposes) SIG (Special Interest Group) Journal, 45, 31-34. 

論文(共著)

山口陽弘・清水真紀・土方裕子・今井信一

イマージョン教育を受ける日本人中学生の音韻的作動記憶に関する研究:非単語復唱能力の観点から

2013年03月 | 群馬大学教育実践研究, 30, 199-210. 

論文(共著)

Hijikata, Y., Nakatani, Y., & Shimizu, M.

Japanese EFL students’ reading processes for academic papers in English

2013年01月 | Journal of Education and Learning, 2, 70-83. 

論文(共著)

Bohan, J., Leuthold, H., Hijikata, Y., & Sanford, A. J.

The processing of good-fit semantic anomalies: An ERP investigation

2012年12月 | Neuropsychologia, 50, 3174-3184. 

論文(共著)

中谷安男・土方裕子・清水眞

アカデミックコーパスにおける Coherence 構築のストラ テジー:Science の Discussion における Information Orderの検証

2011年05月 | 英語コーパス研究. 第18号,1-16. 

論文(共著)

土方裕子・中谷安男

日本人学生は英語アカデミック論文をどのように読むのか:発話プロトコルに基づく研究

2011年04月 | 東京理科大学紀要(教養篇)第43号,293-310. 

論文(単著)

Yuko Hijikata

Development of graded readers for business English: A preliminary study

2010年04月 | Studies in Liberal Arts and Sciences, Tokyo University of Science, 42, 75-90. 

論文(共著)

Ushiro, Y., Nakagawa, C., Morimoto, Y., Hijikata, Y., Watanabe, F., & Kai, A. 

Effects of question types on item difficulty in two reading test formats: Open-ended and multiple-choice

2008年03月 | ARELE, 19, 201-210. 

論文(単著)

Yuko Hijikata

Effects of necessary information on listening tests: Focus on its location and characteristics

2007年07月 | Language Education & Technology, 44, 61-74. 

論文(共著)

Ushiro, Y., Morimoto, Y., Nakagawa, C., Hijikata, Y., Watanabe, F., Kai, A., Shimizu, H., Koga, T., Ohno, M., Umehara, C., Hamano, Y., Narumi, T., Tao, N., Shimada, S., Kiyama, M., Suzuki, R., Kurisu, Y., & Gomi, N.

What makes distractors plausible in multiple-choice reading tests?

2007年06月 | JLTA Journal, 10, 56-67. 

論文(共著)

Ushiro, Y., Hijikata, Y., Shimizu, M., Nakagawa, C., Koga, T., Ohno, M., & Umehara, C.

Relationships between cue types in recall tests and L2 reading proficiency

2007年03月 | ARELE, 18, 31-40. 

論文(単著)

Yuko Hijikata

Can pauses overcome the difficulty of pronoun resolution in reading chunk-cued passages?

2006年11月 | JABAET Journal, 10, 5-19. 

論文(単著)

Yuko Hijikata

Does processing chunk-by-chunk require an inadequate amount of memory?

2006年06月 | JLTA Journal, 9, 129-140. 

論文(共著)

Ushiro, Y., Koga, T., Shimizu, M., In’nami, Y., Hijikata, Y., & Hamano, Y. 

Construct validation of reading sections in communicative tests

2006年03月 | ARELE, 17, 201-210. 

論文(共著)

Ushiro, Y., Shimizu, M., Hijikata, Y., Kasahara, K., Nakagawa, C., Morimoto, Y., Sato, T., & In’nami, Y.

The effects of visual materials on reading comprehension tests

2006年03月 | JACET BULLETIN, 42, 97-112. 

論文(単著)

Yuko Hijikata

Effects of Japanese EFL Learners’ rhythm perception on chunking process in listening

2005年06月 | JLTA Journal, 8, 68-85. 

論文(共著)

Ushiro, Y., Koga, T., Sato, T., In’nami, Y., Hijikata, Y., Niklai, G., & Murata, E.

What test constructors should keep in mind: Constructing and scoring a translation test

2005年06月 | JLTA (The Japan Language Testing Association) Journal, 7, 145-162. 

論文(共著)

Ushiro, Y., Hijikata, Y., Shimizu, M., In’nami, Y., Kasahara, K., Shimoda, A., Mizoshita, H., & Sato, R. 

Reliability and validity of translation tasks

2005年03月 | ARELE, 16, 71-80.  

論文(単著)

Yuko Hijikata

The chunking process and reading comprehension of Japanese EFL learners

2005年03月 | ARELE, 16, 61-70. 

論文(単著)

土方裕子

日本人英語学習者の読み方とチャンキング単位の関係:速読と精読における効果的なチャンクの比較

2004年11月 | STEP Bulletin, 16, 73-86.  

論文(共著)

Ushiro, Y., Shimizu, M., Koizumi, R., In’nami, Y., & Hijikata,Y.

Which affects EFL reading comprehension more, background knowledge or reading proficiency?

2004年03月 | ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan), 15, 149-158. 

論文(共著)

Ushiro, Y., Koizumi, R., In’nami, Y., Shimizu, M., Hijikata, Y., Kikuchi, K., Nakagawa, C., Naya, M., Ohkubo, A., & Murata, E.

The effects of background knowledge on L2 reading comprehension: Special focus on background knowledge test methods

2004年03月 | JACET (The Japan Association of College English Teachers) Bulletin, 38, 63-77. 



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