英語コミュニケーションⅠ
担当者吉田 浩二教員紹介
単位・開講先必修  1単位 [人間文化学科]
科目ナンバリングENG-101

授業の概要(ねらい)

 This course develops English Teaching skills to students as future teachers of English Communication. Listening and speaking skills focus on using expanded vocabulary, and developing successful strategies in situations related to personal identity, past experiences, likes and dislikes using examples and giving reasons, daily routines, occupations, and Global cultures. Content-driven activities provide social interaction to practice reading, listening, speaking and writing in class and outside the classroom. Pair work and small workgroups present additional opportunities to share and control a conversation by adding information. Meaningful class participation is required.

 この科目の目的は、英語コミュニケーションを将来教える学生たちの英語教授のスキルを伸ばすことにあります。リスニングとスピーキングのスキルで重点的に行うのは、広範な語彙を使用することや、例と理由を挙げて自分自身、過去の経験、嗜好について話す場面、また日課、職業、グローバル文化などに関わる様々な場面における巧みな戦略を開発することです。コンテンツに基づいた活動は、教室の内外でリーディング、リスニング、スピーキングそしてライティングの練習をするための社会的交流の機会を提供します。ペアワークと少人数によるグループワークは、情報を加えることで会話を共有するとともに会話をリードする機会をさらに提供します。授業への積極的な参加が求められます。

授業の到達目標

There are 5 objectives to English Communication:
(1)Listening to World Englishes
(2)Reading and Writing English
(3)English Pronunciation and Speaking Global English
(4)Expand Vocabulary
(5)Understanding Grammar
この科目の到達目標は以下の5点です。
(1)世界の様々な英語を聞くことができる。
(2)英語を読むこと・書くことができる。
(3)英語を正しく発音すること・グローバル英語を話すことができる。
(4)英語の語彙を広げる。
(5)英文法を理解している。

成績評価の方法および基準

Tests and Assignments=50%, Participation=50%
中間試験・最終試験と宿題50%、授業へ参加する姿勢・態度50%。

教科書・参考文献

種別書名著者・編者発行所
教科書『Skillful Listening & Speaking (Student’s Book Pack,3)』
『上手なリスニングとスピーキング』
Mike Boyle & Ellen KisslingerMACMILLAN
参考文献To be announced
参考文献は授業時に随時紹介する。

準備学修の内容

Look over the skills, grammar, and vocabulary from previous units.
前回の授業で取り上げたスキル・文法項目・語彙の復習に重点をおくこと。

その他履修上の注意事項

Textbooks, notebooks and bilingual dictionaries (English-Japanese) are required for all classes.
教科書・ノート・英和辞典を必ず持参すること。

授業内容

授業内容
第1回[到達目標 1)]
Orientation/オリエンテーション
• International Greetings
• Share a self-introduction
• Express interest in another person’s ideas
• 国際的な場面における挨拶
• 自己紹介を互いにする
• 他の人の考えに関心を示す
第2回[到達目標 1)]
Intonation/イントネーション
• Use pauses to highlight thought groups
• Identify your current skills
• 思考のまとまりを強調するためにポーズを使う
• 現時点で自分が持っているスキルを認識する
第3回[到達目標 1)2)3)]
Prepare and deliver a brief personal statement after reading examples in English
自分のことについて短い話を準備して発表する / 事前に英文例を読む
• Relate a significant past experience
• Recognise phrases that support main ideas
• 過去の大切な経験について話す
• 中心となる考えを支えるフレーズを見つける
第4回[到達目標 1)3)]
Listening for rhetorical questions and bias/修辞疑問とバイアスに注意して聞く
• Notice language that introduces reasons and explanations
• Listen for cues that signal a summary
• 理由と説明を導入する言葉がどれかわかる
• まとめに入ることを示す表現を聞き取る
第5回[到達目標 1)2)5)]
Classroom presentation/授業でのプレゼンテーション / Read materials in English beforehand / 事前に英文例を読む
• Use collocations with do and make
• Add contrast and additional information using pros and cons
• do/makeを用いたコロケーションを使う
• 賛否両論を使って、対比や追加情報を加える
第6回[到達目標 3)4)]
Use examples on a variety of topics when you speak and write/様々な話題について話したり書いたりするときに、例を用いる
• Organise information to improve vocabulary and memory
• Practice using examples in different conversations on a variety of topics after
• 語彙と記憶を向上させるために情報を整理する
• いろいろな話題に関する様々な会話の中で、例を使う練習をする
第7回[到達目標 2)3)4)5)]
Review and Midterm Oral/Written Test/まとめと口頭・筆記による中間試験
第8回[到達目標 1)3)]
Synonyms to vary tone and level of formality
口調とフォーマリティーのレベルを変えるための同義語
• Use a dictionary to check the definition and usage of two or more words that have similar meaning
• Replace a word by a phrase or expression, especially in idiomatic speech
• 似た意味を持つ二つ以上の単語の定義と用法を確認するために辞書を使う
• とくに定型的な話において、語を成句や表現に置き換える
第9回[到達目標 1)3)]
Intonation patterns/イントネーションの型
• Express feelings and attitudes with intonation patterns
• Listen for reasons and explanations
• イントネーションの型を使って気持ちと態度を表す
• 理由と説明に注意して聞く
第10回[到達目標 1)2)4)]
Distinguish fact and opinion when you read and write / 事実と意見の違いを意識して英文を読み書く
• Listen for phrases and terms to follow a sequence of events
• Prepare a topic for debate
• 一連の出来事の順を追うために、言い回しや用語に注意して聞く
• ディベートのための話題を準備する
第11回[到達目標 3)4)5)]
Give supporting reasons when you speak and write in English / 英語で話したり書いたりするときに、裏付けとなる理由を伝える
• Expand your contribution to a discussion
• Change and return to the topic of a discussion
• ディスカッションに貢献する
• ディスカッションの話題を変える、元の話題に戻る
第12回[到達目標 5)]
Change syllable stress/音節の強調を変える
• Signal different parts of speech of nouns and verbs
• 名詞と動詞の品詞の違いを示す
第13回[到達目標 3)]
Interrupt discussions and conversations politely
ディスカッションや会話を丁寧にさえぎる
• Key words, sounds, and gestures to express a concern
• Use beginning words to show you would like to interrupt
• 関心を示すためのキー・ワード、音調、身振り
• さえぎろうとしていることを示すための言い出し方
第14回[到達目標 2)3)4)]
Write and deliver a presentation on a Global city
グローバルな都市についてプレゼンテーションの原稿を書き発表する
• Plan with a partner and make a list of cities you understand that are “global”
• Deliver a brief presentation to describe the city and its global connection
• パートナーと計画を立て自分が「グローバル」であると考えている都市のリストを作る
• 一つのグローバル都市とその都市のグローバルなつながりについて、短いプレゼンテーションをする
第15回[到達目標 2)3)4)5)]
Review and Final Term Oral/Written Test/復習と口頭・筆記による最終試験