担当者 | 松岡 美里教員紹介 | |
---|---|---|
単位・開講先 | 選択必修 2単位 [外国語学科 英語コース(2017年度以降)] | |
科目ナンバリング | SEM-403 |
Concerning all activities between states and relations with and among other non-state actors including intergovernmental organizations and non-governmental organizations, international relations have been transforming dramatically and become more complexed. With increasing SNS usage by these actors, global issues including racism, climate change, gender (e.g. #MeToo), poverty, human rights and other involving problems are more highlighted than the past, which have also affected various political platforms at any levels. In need of understanding these complicated landscapes of international relations, the skills for critical thinking are particularly important. This seminar allows students to study international relations with wider viewpoints by encouraging them to collect resources from abroad actively. It provides them with the opportunity to share the information and exchange their views through discussion and presentation to enhance their critical thinking skill.
国際関係はダイナミックに変化し、人種差別、気候変動、ジェンダー、貧困、人権などのグローバルな問題がより注目 されています。SNS 利用の増加に伴い、あらゆるレベルにおいて、政治的にも影響を与えています。このような複雑な国 際関係を理解するためには、クリティカル・シンキング(批判的思考)のスキルが重要です。本セミナーでは、学生が積極 的に海外の情報を収集し、より広い視点から国際関係を学び、ディスカッションやプレゼンテーションを通じて学生間での 情報共有・意見交換をします。
・To understand international relations comprehensively and critically 広義的に、批判的に国際関係を理解する
・To read and understand the materials and issues deeply 関連する資料と事柄を読み、深く理解する
・To improve English skills as well as presentation skills 英語力とプレゼンテーション力を向上させる
・To engage actively through discussion 積極的にディスカッションに参加する
・Active class participation (e.g. discussion, LMS) 積極的な授業参加 (例、ディスカッション、LMS) 30%
・Presentation プレゼンテーション 30%
・Final paper 期末レポート 30%
・Quiz (vocabularies, LMS) 小テスト(単語, LMS) 10%
種別 | 書名 | 著者・編者 | 発行所 |
---|---|---|---|
参考文献 | 出る順 ニュース頻出語句 4800 | 朝日出版社 | |
参考文献 | Think critically クリティカル・ シンキングで真実を見極める | ジョエル・ベスト | 慶應義塾大学出版会 |
・Read the assigned reading materials (e.g. English news articles) beforehand and submit the assignments when given (further detailed instruction is provided in each class) 教科書や配布された資料 (例、英語のニュース記事) を事前に読み、与えられた課題を提出する(授業毎に詳細な指示をする)
・Presentation preparation (research, PPT slides, script) プレゼンテーション準備(資料調査、スライドの作成、原稿の作成)
・This course is conducted mostly in English (materials, presentation, discussion). 主な使用言語は英語 (教材、プレゼンテーション、ディスカッション)。
・Except for special reasons, you need to attend all classes punctually and regularly. 特別な事情がない限り、全ての授業に時間通りに出席すること。
・Missing more than one third of the total number of classes will result in a failing grade for the course. Also, two late arrivals are considered one absence. 授業数の3分の1以上欠席すると、不合格になる。また、2回遅刻したものを1回の欠席としてみなす。
・If you are late for more than 15 minutes, you will be considered “absent” for the class. 15分以上遅刻の場合、「欠席」としてみなす。
回 | 授業内容 |
---|---|
第1回 | Introduction with review イントロダクション(前学期の復習と授業の内容と進め方) |
第2回 | Think tanks, non-governmental organizations (NGO) etc シンクタンクやNGOに関して |
第3回 | Seminar discussion: Think tanks etc (example one) セミナーディスカッション |
第4回 | Seminar discussion: Think tanks etc (example two) セミナーディスカッション |
第5回 | Seminar discussion: Think tanks etc (example three) セミナーディスカッション |
第6回 | Discussion about recent international news 最新の国際ニュースに関するディスカッション |
第7回 | Seminar discussion: NGOs etc (example one) セミナーディスカッション |
第8回 | Seminar discussion: NGOs etc (example two) セミナーディスカッション |
第9回 | Seminar discussion: NGOs etc (example three) セミナーディスカッション |
第10回 | Discussion about recent international news 最新の国際ニュースに関するディスカッション |
第11回 | Student presentation (discussion, feedback) 学生発表 |
第12回 | Student presentation (discussion, feedback) 学生発表 |
第13回 | Student presentation (discussion, feedback) 学生発表 |
第14回 | Summary and feedback まとめとフィードバック |
第15回 | As for an additional online class, you would be asked to attend online guidance about academic writing. Further details would be explained at Week 1 class. 1回分のオンライン授業については、MELIC主催のレポート講座(オンライン)を受講する。詳細は第1回の授業で説明する。 |