担当者 | 松岡 美里教員紹介 | |
---|---|---|
単位・開講先 | 必修 2単位 [外国語学科 2016年度以前入学] | |
科目ナンバリング | SEM-302 |
International relations have been changing dramatically and becoming more complex. In recent years, non-state actors such as multinational corporations (MNCs), think tanks and NGOs have increasingly become influential. In need of understanding international affairs more clearly, it is crucial to view critically each issue. This seminar allows us to study diplomacy (e.g. security, immigration) by reading news articles abroad. It encourages students to actively collect resources from abroad and share the information through discussion and presentation to develop critical thinking.
国際関係はダイナミックに変化し、複雑な姿をみせている。近年では、多国籍企業、シンクタンク、NGO という非政府のアクターが国際関係に影響を与えるようになり、現在における国際情勢を理解するには、批判的な視点をより必要とされている。本ゼミでは、海外記事を用い、外交(例、安全保障、移民)がどのように国際的に議論されているのかを学修する。主体性をもって、積極的に海外の情報取集・情報共有(ディスカッション、プレゼンテーション)をし、批判的思考を鍛えていく。
・To understand international relations comprehensively and critically 広義的に、批判的に国際関係を理解する
・To read and understand the materials and issues deeply 関連する資料と事柄を読み、深く理解する
・To improve English skills as well as presentation skills 英語力とプレゼンテーション力を向上させる
・To engage actively through discussion 積極的にディスカッションに参加する
・Active class participation (e.g. LMS, discussion) & assignments 積極的な授業参加 (例、LMS、ディスカッション) と課題40%
・Presentation プレゼンテーション 30%
・Final paper 期末レポート 30%
種別 | 書名 | 著者・編者 | 発行所 |
---|---|---|---|
教科書 | Think Smart: Critical Thinking in Critical Times 課題解決力を鍛える英語演習 | Michael Hood | 金星堂 |
参考文献 | Think critically クリティカル・ シンキングで真実を見極める | ジョエル・ベスト | 慶應義塾大学出版会 |
参考文献 | Is That True? Critical Thinking for Sociologists | Joel Best | University of California Press |
・Read the assigned reading materials (e.g. English news articles) beforehand and submit the assignments when given (further detailed instruction is provided in each class) 教科書や配布された資料(例、英語のニュース記事)を事前に読み、与えられた課題を提出する(授業毎に詳細な指示をする)
・Presentation preparation (research, PPT slides, script) プレゼンテーション準備(資料調査、スライドの作成、原稿の作成)
・This course is conducted mostly in English (materials, presentation, discussion). 主な使用言語は英語 (教材、プレゼンテーション、ディスカッション) 。
・Except for special reasons, you need to attend all classes punctually and regularly. 特別な事情がない限り、全ての授業に時間通りに出席すること。
・Missing more than one third of the total number of classes will result in a failing grade for the course. Also, two late arrivals are considered one absence. 授業数の3分の1以上欠席すると、不合格になる。また、2回遅刻したものを1回の欠席としてみなす。
・If you are late for more than 15 minutes, you will be considered “absent” for the class. 15分以上遅刻の場合、「欠席」としてみなす。
回 | 授業内容 |
---|---|
第1回 | Introduction with review イントロダクション(前学期の復習と授業の内容と進め方) |
第2回 | Discussion about international relations 国際関係に関するディスカッション |
第3回 | Seminar discussion: Global Warming セミナーディスカッション |
第4回 | Seminar discussion: Food Labeling セミナーディスカッション |
第5回 | Seminar discussion: Animal Rights セミナーディスカッション |
第6回 | Seminar discussion: Etiquette in the Digital Age セミナーディスカッション |
第7回 | Discussion about recent international news 最新の国際ニュースに関するディスカッション |
第8回 | Seminar discussion: Hosting the Olympics セミナーディスカッション |
第9回 | Seminar discussion: Merit-based Pay セミナーディスカッション |
第10回 | Discussion about recent international news 最新の国際ニュースに関するディスカッション |
第11回 | Student presentation (discussion, feedback) 学生発表 |
第12回 | Student presentation (discussion, feedback) 学生発表 |
第13回 | Student presentation (discussion, feedback) 学生発表 |
第14回 | Summary & feedback まとめとフィードバック |
第15回 | As for an additional online class, you would be asked to attend online guidance about academic writing. Further details would be explained at Week 1 class. 1回分のオンライン授業については、MELIC主催のレポート講座(オンライン)を受講する。詳細は第1回の授業で説明する。 |